Rodzaje znaków towarowych
Zakładając, zgodnie z definicją, że znakiem towarowym może być każde oznaczenie umożliwiające odróżnianie towarów, wskazanie jednoznacznego katalogu rodzajów znaków towarowych jest dość trudne. Niemniej jednak urzędy patentowe dokonują podziału znaków i precyzują takie katalogi, wymieniając w nich m.in. takie znaki jak: słowny, słowno-graficzny, graficzny, przestrzenny, pozycyjny, deseń, kolor/kombinacja kolorów, dźwiękowy, ruchomy, multimedialny, holograficzny i (niesprecyzowany znak) inny. Wśród znaków uznawanych za inne można wyróżnić znaki zapachowe lub smakowe, trudne do przedstawienia w urzędowych rejestrach. Przedstawialność w rejestrze w sposób jednoznaczny, pozwalający właściwym organom i odbiorcom na ustalenie przedmiotu i zakresu ochrony przysługującego uprawnionemu, to jeden z podstawowych warunków ochrony. Znak towarowy może przyjmować zasadniczo dowolną formę o ile możliwe jest jego odtworzenie w rejestrze w sposób jasny, precyzyjny, samodzielny, łatwo dostępny, zrozumiały, trwały i obiektywny, zarówno na etapie rozpatrywania zdolności rejestracyjnej, ale też na każdym etapie jego późniejszej ochrony. Niezależnie od trudności związanych z zapewnieniem zdolności ochronnej znaków zapachowych, przedsiębiorcy coraz częściej korzystają z możliwości brandingu sensorycznego. Zapachy mają zdolność wywoływać pewnych zamierzonych reakcji i mogą też wywoływać pozytywne wspomnienia, stąd też zaczęły być wykorzystywane przez producentów samochodów w charakterze oznaczeń odróżniających. Stąd też wykorzystuje się to znane oddziaływania zapachów, w aspekcie sposobu ich odbioru przez ludzkie zmysły oraz ich wpływu na psychikę człowieka, w szczególności podejmowane przez niego decyzje o nabyciu określonych towarów lub skorzystaniu z określonych usług. Taki wpływ znaków sensorycznych na decyzje klientów nie może być pomijany w działaniach marketingowych. Nawet tak sławne marki samochodowe, jak np. Rolls-Royce czy Cadillac, stworzyły specjalne zapachy wnętrza swoich samochodów, które są aplikowane po zakończeniu procesu produkcji, po to aby przyszły nabywca odczuwał zawsze podobne wrażenia po wejściu do samochodu danej marki i kojarzył go tylko z nią - ułatwiając mu proces decyzyjny związany z ponownym zakupem.
Znak słowny
WięcejW dosłownym znaczeniu słowne znaki towarowe to takie, które składają się z jednego lub większej liczby słów, zapisane użycia koloru i bez jakiejkolwiek stylizacji graficznej. W szerszym sensie w tej kategorii oznaczeń mogą zawierać się także znaki liczbowe, znaki cyfrowe, znaki literowe.
Znak słowno-graficzny
WięcejTo zwykle słowo lub zestaw słów zapisanych fantazyjną czcionką lub z użyciem kolorów albo powiązanych z określonym elementem obrazowym/graficznym. Takim znakiem może być logotyp, logo firmy lub etykieta produktu.
Znak graficzny
WięcejGraficzny znak towarowy w czystej postaci to oznaczenie przedstawiające określony układ elementów graficznych, ornamentów lub motywów, bez dających się odczytać jakichkolwiek elementów słownych.
Znak przestrzenny
WięcejTo znak trójwymiarowy, który w czystej postaci dotyczy określonych kreacji przestrzennych bez jakiejkolwiek elementów graficznych. Takie znaki przedstawiają głównie kształty samych towarów albo ich opakowań.
Znak pozycyjny
WięcejZnak pozycyjny to oznaczenie przedstawiające umiejscowienie określonego elementu dwu lub trójwymiarowego w innym obiekcie dwu lub trójwymiarowym. Oznacza to, że ochroną wynikającą z rejestracji takiego znaku towarowego pozycyjnego staje układ rozmieszczenia określonych elementu w określonym obiekcie.
Znak w postaci deseniu
WięcejZnak towarowy rejestrowany jako deseń powinien zawierać zestaw elementów, głównie płaskich elementów graficznych, powtarzających się w określonym porządku.
Znak w postaci koloru lub kombinacji kolorystycznej
WięcejWśród tej grupy znaków można wyróżnić znaki w postaci koloru per se, zestawienia takich kolorów lub kompozycji kolorystycznej stanowiącej określoną kombinację kolorów.
Znak dźwiękowy
WięcejZnaki towarowe dźwiękowe to kategoria znaków niekonwencjonalnych postrzegalnych zmysłem słuchu.
Znak ruchomy
WięcejZnak ruchomy to oznaczenie przedstawiające sekwencję ruchów następujących po sobie obrazów. W znaku ruchomym to właśnie ruch jest najbardziej istotnym aspektem, który może podlegać ochronie. Takie oznaczenie może przybrać formę grafiki, postaci, tekstu lub kombinacji jakichkolwiek elementów połączonych w ruchu.
Znak holograficzny (hologramowy)
WięcejHologram umożliwia obserwowanie dwu lub większej liczby motywów obrazowych, pojawiających się i znikających albo przechodzących jeden w drugi, na określonym obszarze, w zależności od kąta patrzenia.