Znak słowny

W dosłownym znaczeniu słowne znaki towarowe to takie, które składają się z jednego lub większej liczby słów, zapisane bez użycia koloru i bez jakiejkolwiek stylizacji graficznej.  W szerszym sensie w tej kategorii oznaczeń mogą zawierać się także znaki liczbowe, znaki cyfrowe, znaki literowe. Są to znaki zapisane zwykłą czcionką mające określone znaczenie lub pozbawione jakiegokolwiek znaczenia albo charakteryzujące się pewną słowotwórczą fantazją. Do niewyłącznych przykładów znaków słownych można zaliczyć: nazwy, nazwiska, imiona, nazwiska postaci historycznych, slogany, skróty i akronimy.

Uzyskanie prawa ochronnego na słowny znak towarowy nie zawsze jest łatwe, ale jeśli wstępna ocena rejestrowalności wskazuje jakiekolwiek szanse, należy podjąć takie ryzyko. Prawo ochronne na tego typu oznaczenie chroni naszą nazwę niezależnie od zastosowanej formy graficznej. Jeśli zamierzamy kiedykolwiek dokonywać zmiany grafiki oznaczeń indywidualizujących nasze przedsiębiorstwo, posiadanie ochrony na oznaczenie słowne wydaje się być konieczne.

Wcześniejszy słowny znak towarowy stanowi zwykle mocny argument w postępowaniu sprzeciwowym, gdy element słowny jest taki sam lub konfuzyjnie podobny do jednego elementu słownego spornego znaku. Nawet dość bogata grafika nie może być wystarczającym argumentem obrony zdolności ochronnej znaku słowno-graficznego konkurenta, jeśli warstwy słowne porównywanych znaków są myląco podobne.